Mivel kezdjük a szexuális nevelést? – 3. rész, a jó és rossz titkokról

A szexuális nevelés nem azt jelenti, hogy már egészen kiskorban a szexről beszélünk a gyerekeknek, hanem azt, hogy szinte a kezdetektől olyan, életkorának megfelelő ismeretekkel látjuk el, amik segítik a biztonságát és a fejlődését, mérsékeljük azokat a káros hatásokat, amik a médiából, vagy akár a kortársaitól érhetik, és bizalmi kapcsolatot építünk ki a szülő-gyerek viszonyban.

Az óvodások, kisiskolások esetében három olyan dolgot is taníthatunk a gyerekeknek, amik a későbbiekben elősegítik az ő biztonságukat: szabadítsuk meg őket a kötelező pusziosztástól, tanítsuk meg nekik a bugyiszabályt, és segítsünk abban, hogy meg tudják különböztetni a jó és rossz titkokat egymástól.

A jó és rossz titkok közötti különbségtétel nagyon fontos. A szexuális bántalmazók nagyon gyakran azt mondják az áldozataiknak, hogy ami köztük történik, titok kell, hogy maradjon. A jó és rossz titok közötti különbség ismerése hozzásegíti a gyerekeket ahhoz, hogy a rossz titkot el tudják mesélni egy megbízható felnőttnek.

A jó titkok közös jellemzője, hogy csak meghatározott ideig tartjuk őket titokban, és amikor aztán már nem titok többé, akkor mindenki örülni fog annak, hogy megtudta. Ilyen például az, ha valakinek a születésnapjára meglepetés ajándékkal készülünk: csak addig tartjuk titokban, amíg el nem jön az ünnep, és amikor megkapja a meglepetést, örülni fog az ajándékozó és a megajándékozott is. A jó titkok jó érzéseket is okoznak, a gyerekeket kellemes izgalom járja át, pillangók vannak a hasában, esetleg mosolyra készteti az, ha a jó titokra gondol.

A rossz titkoknak, ezzel szemben, nincs „lejárati dátumuk”, és nem okoznak örömöt akkor, ha kiderülnek. Rossz érzéseket keltenek, okozhatnak hasfájást, rosszakat álmodhatnak tőle, szomorúvá válhatnak a rossz titkoktól. A gyerekeknek azt érdemes megtanítani, hogy ezt a két körülményt fel tudják ismerni, és megértsék, ha valaki rossz titok megtartására kéri őket, azt nem kell teljesíteniük. Nem árulkodás, ha ilyenkor szólnak egy felnőttnek, és elmondják azt, ami történt velük, hanem segítségkérés.

További olvasnivalók

Cikk
Mivel kezdjük a szexuális nevelést? – 2. rész, a fehérneműszabályról

A szexuális nevelésről szóló cikksorozat második részében a fehérneműszabályt mutatjuk be.

Elolvasom Read more
Cikk
Mivel kezdjük a szexuális nevelést? – 1. rész, a „kötelező” puszikról

A szexuális nevelésről szóló cikksorozat első részében arról írunk, hogy miért nem szabad erőltetni azt, hogy a gyerek puszit adjon vagy kapjon rokonoktól, ismerősöktől.

Elolvasom Read more
Cikk
Könyvajánló szülőknek

Hat gyerekkönyv, amit a szülőknek és gyerekeknek közösen ajálunk olvasásra.

Elolvasom Read more